Wegetarianizm – sposób na długie i zdrowe życie

1
265
Wegetarianizm - sposób na długie i zdrowe życie

Dieta wegetariańska to świetny sposób na zachowanie zdrowia i wydłużenia życia. Jednak aby nie przyniosła więcej szkód niż korzyści, musi być umiejętnie stosowana. Trzeba dokładnie wiedzieć, co i w jakich ilościach można jeść oraz w jaki sposób uzupełniać niedobory ważnych składników odżywczych. Jeśli będziesz przestrzegać kilku istotnych zasad, znajdziesz się na najlepszej drodze do osiągnięcia świetnego samopoczucia, dobrej kondycji fizycznej oraz uniknięcia wielu chorób cywilizacyjnych.

Współcześnie coraz więcej ludzi decyduje się na przejście na wegetarianizm. Odrzucają mięso jako ten składnik diety, który nie należy do najzdrowszych oraz, który z powodzeniem można zastąpić produktami roślinnymi. Przekonują, że dieta oparta wyłącznie o produkty roślinne jest nie tylko zdrowsza, ale także pozwala na życie w zgodzie z naturą.

Czym jest wegetarianizm?

Warto wiedzieć, że wegetarianizm to nie tylko sposób odżywiania. To określony styl życia i ideologia, która przyświeca wegetarianom każdego dnia. Nie można bowiem przejść na wegetarianizm i jednocześnie palić papierosy lub nadużywać alkoholu. Warto także odstawić takie używki jak kawa i czarna herbata.

Wegetarianie najczęściej prowadzą aktywny tryb życia, dbają o kondycję fizyczną oraz rozwój osobisty.  Nieustannie pracują nad doskonaleniem własnej osobowości. Z reguły są osobami pokojowo nastawionymi do świata, spokojnymi oraz otwartymi na innych ludzi. W otaczającym świecie oraz innych osobach poszukują dobra, a innych ludzi zarażają optymizmem.

Wegetarianizm szyty na miarę potrzeb

Warto pamiętać o tym, że dieta wegetariańska powinna być indywidualnie dostosowana do każdej osoby. Komponuje się ją zwracając uwagę na takie rzeczy jak: wiek, tryb życia, aktywność fizyczna, metabolizm oraz budowa ciała. Nie bez znaczenia są również upodobania kulinarne, trudno bowiem zmuszać się do jedzenia potraw, które wybitnie nam nie smakują.

Zupełnie inne zapotrzebowanie na minerały, witaminy i inne składniki odżywcze może mieć organizm młody, a inne starszy, inaczej powinna wyglądać dieta osoby intensywnie uprawiającej sport, a inaczej takiej, która prowadzi spokojny tryb życia. Nie ma diety uniwersalnej. Warto o tym pamiętać. W przeciwnym razie może się zdarzyć, że dieta nie zostanie właściwie skomponowana, a organizm nie otrzyma wszystkich niezbędnych do właściwego funkcjonowania składników.

Białko – ważny składnik diety

Przeciwnicy diety wegetariańskiej przytaczają argumenty, że wyłącznie dieta bogata w mięso dostarcza organizmowi wystarczającej ilości białka. Taki mit łatwo obalić. Przecież białka występują zarówno w mięsie, jak i w roślinach. Różnią się one pod względem budowy, ale po rozłożeniu na podstawowy składnik budulcowy, czyli aminokwasy, zauważymy, że takie samie aminokwasy budują tkankę zwierzęcą, jak i roślinną.

Zatem decydując się na przejście na dietę wegetariańską, wystarczy odpowiednio zróżnicować posiłki pod względem rodzaju pokarmów roślinnych, by dostarczyć organizmowi wszystkie, niezbędne aminokwasy. Warto w tym miejscu pamiętać, że tylko 14 spośród 22 aminokwasów występujących w przyrodzie organizm ludzki potrafi syntetyzować samodzielnie. Pozostałe 8 musimy dostarczać z zewnątrz wraz z pożywieniem. Warto szukać ich w jajkach. W ich składzie znajdziesz wszystkie 22 aminokwasy skomponowane we właściwych proporcjach. Według WHO jest to wzór, którym należy się posługiwać do mierzenia proporcji aminokwasów w innych pokarmach.

 
PODZIEL SIĘ

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge