Orzechy – czy powinniśmy wprowadzić je do zdrowej diety?

0
2

Istnieją rodzaje żywności, które są bardziej wartościowe niż inne. Do takich zaliczają się zdecydowanie orzechy. Stanowią one ciekawą i niezmiernie zróżnicowaną grupę produktów spożywczych o wielu cennych i prozdrowotnych właściwościach. Dlaczego warto jeść orzechy? Jeśli jesteście ciekawi, zachęcamy do lektury dzisiejszego artykułu.

Orzechy a aktualna piramida żywieniowa

Orzechy stanowią niezwykły produkt. Z jednej strony są pełne witamin, zwłaszcza E oraz z grupy B. Z drugiej znajduje się w nich dużo tłuszczów, które przyjmowane w niewielkich ilościach dobrze wpływają na nasze zdrowie, jednakże spożyte w nadmiarze potrafią być bardzo niekorzystne dla osób pozostających na dietach odchudzających.

W piramidzie żywieniowej, opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia orzechy znajdują się na samym szczycie. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że powinny być obecne w odpowiednio zbudowanej diecie, jednak w naprawdę niewielkiej ilości.

Orzechy jako przekąska?

Kiedy warto sięgać po orzechy? Mogą stać się wartościową przekąską, którą zastąpimy na przykład słodycze oraz słone ciasteczka (precelki, krakersy) o wysokiej zawartości tłuszczów oraz cukrów prostych.

Jeśli sięgamy po nie z umiarem, orzechy potrafią być wartościowym składnikiem diety. Można je zagryzać samodzielnie lub dodawać do sałatek, mięs lub innych dań. Ich różnorodność jest na tyle duża, że każdy bez trudu znajdzie najbardziej odpowiadający mu smak, dopasowany do ulubionego typu kuchni oraz aktualnych preferencji. Warto też zauważyć, że każdy z dostępnych na rynku rodzajów orzechów ma także inne właściwości i dostarcza innych składników odżywczych.

Orzechy włoskie

Orzechy włoskie, które jest w stanie zaoferować hurtownia ze zdrową żywnością, należą do najpowszechniej występujących i znanych w polskiej kuchni od lat. W ich składzie znajduje się sporo witaminy B6 i B9. Ze względu na obecność kwasu foliowego są szczególnie polecane kobietom w ciąży. Zjedzenie kilku orzechów włoskich każdego dnia poprawia samopoczucie, zmniejsza też prawdopodobieństwo zachorowania na Alzheimera.

Orzechy laskowe

Niewielkie orzeszki, pojawiające się na krzewach leszczyny, są bogatym źródłem witaminy E – nazywanej witaminą młodości. Powszechnie stosuje się je jako wsparcie w profilaktyce miażdżycy, gdyż zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Migdały

Coraz częściej określa się je mianem najbardziej wartościowych spośród wszystkich orzechów. Dlaczego? Znajdziemy w nich duże ilości magnezu i fosforu, a także witaminę E i B2, które opóźniają proces starzenia oraz obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Pistacje

Intensywnie zielone pistacje stanowią cenne źródło luteiny, która jest wielkim wsparciem w walce z problemami i chorobami narządu wzroku. Dodatkowo w orzechach znajdziemy fosfor, błonnik, potas oraz karotenoidy.

Ze względu na występujące w nich liczne substancje aktywne, pistacje pomagają w profilaktyce wielu chorób. Obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu, a nawet zmniejszają ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje nowotworów (w tym prostaty i płuc).

Nerkowce

W orzeszkach nerkowca znajdziemy duże ilości pierwiastków takich, jak żelazo, potas i magnez, a także wartościowego białka roślinnego oraz niezmiernie cennej witamy K. Pomagają chronić serce przed szeregiem chorób. Mają też działanie kojące, uspokajające oraz poprawiające koncentrację.

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie są bogate w liczne antyoksydanty, dlatego też spowalniają procesy starzenia. W ich składzie znajduje się także sporo selenu.

Orzechy Makadamia

Makadamia to orzechy pochodzące z Australii, które coraz częściej goszczą na polskich stołach. Zawierają spore ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ze względu na właściwości i charakterystyczny smak orzechów Makadamia często używa się jako dodatku do wypieków oraz składnika sosów, past i przecierów. Warto też wspomnieć o właściwościach nawilżających oleju z tych orzechów, które coraz chętniej wykorzystuje się w przemyśle kosmetycznym.

Orzechy – źródło zdrowia

Okazuje się, że orzechy stanowią prawdziwe źródło zdrowia, pochodzące wprost z natury. Warto po nie regularnie sięgać i wprowadzać je jako zdrowe przekąski oraz dodatek do wielu, zróżnicowanych potraw (w formie surowej lub poddanej obróbce termicznej).

Jedzmy orzechy i korzystajmy z nich rozsądnie – kilka sztuk starcza bowiem, żeby zapewnić organizmowi wszystko, czego potrzebuje.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge