Nabiał w diecie – potrzebny czy nie

0
149

Czy nabiał w diecie faktycznie jest niezbędny? Wokół produktów mlecznych narosło sporo mitów. Generalnie od dziecka wpajane są nam informacje, że należy pić mleko, korzystać z dobroczynnych właściwości jogurtów, serów i innych produktów mlecznych, bo zawierają w sobie wapń. Niezbędny do budowania kości i chroniący przed osteoporozą. Pojawia się jednak coraz więcej opinii, że produkty mleczne wybierany spośród sklepowych półek, niekoniecznie są dla nas korzystne. Na co zatem zwracać uwagę?

Nabiał w diecie – wpływ na układ pokarmowy

Najważniejszą dla nas informacją powinno być to, że sklepowe produkty mleczne często niewiele mają wspólnego z tymi naturalnymi, zdrowymi i pełnymi wartości odżywczych. Oczywiście całą zawartość każdego produktu znajdziemy na opakowaniu. Niestety większość nas w pośpiechu nie fatyguje się, by przeczytać skład umieszczony na opakowaniu, chociażby serów. Kierujemy się także nagminnymi reklamami i przekonaniem, że nabiał w diecie jest niezbędny. Pierwszy krok, by uniknąć produktów, które faktycznie nie przynoszą nam zbyt wiele korzyści, to zapoznawanie się ze składem zawartym na opakowaniu.

Uwagę powinniśmy również zwracać na określenia, typu „seropochodny”, „ser typu”, „jogurt 0%” czy „jogurt o obniżonej zawartości tłuszczów”. Takich produktów znajdujemy całą gamę. Niestety nie są zdrowsze ani bardziej wartościowe. Znajduje się w nich więcej chemii, ponieważ te składniki, które naturalnie występują w produktach mlecznych, muszą zostać czymś zastąpione. To, że nam smakują, nie oznacza, że są zdrowe i godne uwagi.

Nabiał w diecie nie dla każdego jest wskazany. Głównym składnikiem, który nierzadko odpowiada za problemy z układem pokarmowym, są laktoza oraz galaktoza, czyli cukry. Do tego dochodzą białka, z którymi nasz układ pokarmowy może nie radzić sobie dość dobrze. Z produktami mlecznymi w szczególności mają problem, osoby zmagające się z zespołem jelita drażliwego. Ponadto nietolerancja laktozy pojawia się nawet u 25% Europejczyków.

Mleko i jego przetwory

Nie da się jednak pominąć faktu, że wciąż w serach, jogurtach czy kefirach, znajdujemy dużo wartościowych składników. I są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mleko wraz ze swoimi przetworami znajduje swoje miejsce pośród powszechnie przyjętej piramidy żywieniowej.

Najlepszym sposobem pozostaje znaleźć złoty środek. Niekoniecznie całkowicie wyłączać nabiał ze swojej diety, ale podchodzić do niego z rozwagą. Świadomie i racjonalnie wybierać produkty. Unikać tych, które udają jedynie, że są swoim składem zbliżone do ‘fit’, bo mają mniej tłuszczu czy cukrów. To tylko miejsce dla kolejnych zamienników, jeszcze gorszych pod względem swoich właściwości.

Nabiał w diecie – tak, ale z umiarem, kupując sprawdzone produkty. Zapoznając się ze składem zawartym na opakowaniu. Ograniczając jego spożycie, gdy występują problemy po stronie układu pokarmowego.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge