Kuchnia dietetyczna – lekkie i zdrowe potrawy

0
77

Wytrwanie w postanowieniu, by jeść zdrowo i dietetycznie, nie zawsze jest proste. Pokusa jest tym większa, jeśli osoby w najbliższym otoczeniu nie przestrzegają diety. Jednak kuchnia dietetyczna może być i zdrowa i smaczna. Jeśli zadbamy o to, by znalazły się w niej wszystkie niezbędne dla naszego zdrowia składniki i skorzystamy ze sprawdzonych przepisów gwarantujących uzyskanie smacznych potraw, upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu.

Chcąc przestrzegać diety i zdrowo się odżywiać, musisz zdecydować, czy wprowadzisz zmiany żywieniowe dla całej Twojej rodziny, czy może będziesz przygotowywać dwa różne posiłki – jeden dla siebie, drugi dla reszty członków rodziny. Wiele osób sądzi, że kuchnia dietetyczna wiąże się z wieloma wyrzeczeniami i wieczną głodówką.

Nic bardziej mylnego. Jedząc odpowiednio zbilansowane, skomponowane ze zdrowych składników posiłki, zadbamy zarówno o nasze zdrowie, jak i o pełne żołądki.

Zdrowe gotowanie – wybór odpowiednich akcesoriów

Współcześnie coraz większy nacisk kładzie się na to, by jeść zdrowo. Smażenie potraw można zastąpić ich gotowaniem. Najlepiej, jeśli zdecydujemy się gotować na parze lub ewentualnie w małej ilości wody. Wtedy potrawy będą zawierać zdecydowanie więcej składników odżywczych.

Dozwolone jest także duszenie potraw, bez ich wcześniejszego obsmażania, pieczenie w piekarniku lub smażenie, z tym że bez dodatku tłuszczu.

Kuchnia dietetyczna może wymagać zastosowania specjalnych akcesoriów do gotowania. Doskonale sprawdzi się tu garnek do gotowania na parze, naczynie żaroodporne, szybkowar, garnek rzymski oraz patelnia, na której można smażyć bez tłuszczu.

Kuchnia dietetyczna – o czym należy pamiętać?

Zdrowe gotowanie to także stosowanie przypraw w odpowiednich proporcjach. W Polsce dość powszechne jest obfite solenie posiłków, co nie sprzyja zdrowiu. Do gotowania warto używać niewielkiej ilości soli. Zamiast tej pomyślmy o dodaniu aromatycznych przypraw. Właściwie dobrane i zastosowane w odpowiednich proporcjach nadadzą potrawom niezwykłego smaku.

Zioła prowansalskie, bazylia, oregano, majeranek, chili, cząber, nać pietruszki – wybór jest bardzo duży. W okresie letnim zioła suszone warto zastąpić świeżymi.

Pamiętajmy, by kaloryczną i niezdrową żywność zastępować produktami, które dobrze wpisują się w dietetyczne odżywianie. Zamiast śmietany lepiej pomyśleć o jogurcie naturalnym, zamiast sałatki z majonezem, o takiej, do której dodaje się sos winegret.

Żelazne zasady zdrowego odżywiania

Zdrowe odżywianie to nie tylko kuchnia dietetyczna. Warto pamiętać, że dla naszego zdrowia kluczowe jest przestrzeganie kilku niezwykle istotnych zasad.

Pewnie nieraz już słyszeliście, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Rzeczywiście, bez zjedzenia śniadania nie powinno się wychodzić z domu. Rano warto przygotować pożywny, energetyczny posiłek, który zapewni energię na pierwszą połowę dnia. Niemniej ważne jest spożywanie odpowiednio zbilansowanych, smacznych i zdrowych obiadów.

Regularne spożywanie posiłków to kolejna zasada, o której nie wolno zapominać. Przynajmniej pięć posiłków dziennie spożywanych każdego dnia o stałych porach jest kluczowe dla zachowania dobrej formy, zgrabnej sylwetki oraz zdrowia.

Posiłki nie mogą być ani zbyt obfite, ani za małe. W pierwszym przypadku jedlibyśmy zbyt wiele, w drugim chodzilibyśmy głodni. Ani jedna, ani druga opcja nie jest korzystna dla naszego zdrowia.

Kuchnia dietetyczna nie musi być dostępna tylko dla wybranych. Odpowiednio zbilansowana i dostosowana do potrzeb żywieniowych spełni oczekiwania wielu osób.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge