Dieta skandynawska – konkurencja dla diety śródziemnomorskiej

0
48

Równie zdrowa, prosta w zastosowaniu, a do tego dostępna praktycznie dla każdego. Dieta skandynawska staje się dużą konkurencją dla dotychczas uznawanej za najzdrowszą, diety śródziemnomorskiej. Udowodniono naukowo jej korzystny wpływ na organizm, a niemała liczba osób przekonała się, że to dobry sposób na codzienne żywienie. Jakie zasady obowiązują w tym stylu żywienia?

Dieta skandynawska – skąd się wzięła?

Profesor Arne Astrup z Uniwersytetu kopenhaskiego, stał się propagatorem diety skandynawskiej. W latach 2009-2013 wraz z zespołem opracował nowe zasady wspomnianej diety. Jego badania oraz stworzone zasady to kolejne potwierdzenie, że ludzie zamieszkujący północne kraje są zdrowsi, ze względu na tak przyjęty, codzienny jadłospis. Dieta skandynawska jest bowiem z jednej strony charakterystyczna, z drugiej zaś na tyle uniwersalna i prosta w zastosowaniu, że także w naszej szerokości geograficznej można sobie na nią pozwolić.

Wiele z przeprowadzonych badań wskazuje, że dieta skandynawska wpływa na ograniczenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. Ma również znaczenie dla redukcji poziomu złego cholesterolu we krwi, na rzecz wzrostu poziomu cholesterolu dobrego. Ponadto u osób stosujących taką dietę, stwierdzono poprawę wchłaniania składników odżywczych.

Charakterystyka diety skandynawskiej

Dziewicze rejony oraz niewielka gęstość zaludnienia sprawiają, że mieszkańcy północnych regionów sięgają najczęściej po dziczyznę. Takie mięso jest mniej kaloryczne i również mniej tłuste niż wieprzowina, choć mięso jako składnik, w diecie skandynawskiej nie zajmuje zbyt wiele miejsca. Z tego względu jadłospis obfituje w nasiona roślin strączkowych, do tego warzywa i owoce. Dieta skandynawska polega także na spożywaniu ryb, przede wszystkim tłustych, morskich, w których goszczą spore ilości kwasów tłuszczowych omega-3. Jedząc ryby można liczyć na dostarczenie odpowiednich ilości witaminy D oraz jodu.

W naszym klimacie taka dieta ma szansę przynieść sporo korzyści organizmowi. Z niedoborami witaminy D zmagamy się bardzo często, szczególnie jesienią i zimą, kiedy to brakuje naturalnego światła słonecznego, skąd w większości pozyskujemy ową witaminę. Ponadto ryby oferują zawartość jodu i selenu. Dieta skandynawska to warzywa i owoce, ale najchętniej pozyskiwane z niezamieszkanych rejonów, dzięki czemu naturalne produkty nie są zanieczyszczone w żaden sposób.

Wskazane produkty

Ryby i mięso zajmują właściwe tę samą pozycję w omawianej diecie – obydwa produkty są równie ważne. Pośród warzyw dominują korzeniowe, ze względu na najlepszą ich dostępność. Wybiera się głównie buraki, marchew, brukselkę, kapustę, a także ogórki, nie szczędząc na warzywach kiszonych. Dieta skandynawska nie stroni od pokaźnych ilości ziemniaków. Spośród owoców dominują borówki i jeżyny, które komponowane są w słodkich daniach, ale i sosach do mięs. Z owoców suszonych wybiera się śliwki, gruszki i jabłka.

Podstawą diety jest zaś pieczywo, ale nie białe, lecz razowe, przypominające pumpernikiel, stanowiące źródło cennego błonnika.

Nie da się ukryć, że taki sposób żywienia jest bardzo zdrowy, dostępny dla szerokiego grona osób, które pragną zadbać o swój organizm, a jednocześnie liczą na smaczne potrawy. Jeśli szukamy alternatywy dla wszechobecnej diety śródziemnomorskiej, dieta skandynawska z powodzeniem spełni nasze oczekiwania.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge