Dieta garstkowa a sylwetka

0
114
Dieta garstkowa a sylwetka

Coraz głośniej mówi się o różnego rodzaju dietach: wegańskiej, Dukana, bogatoresztkowej – jest ich naprawdę sporo. W tym wpisie przybliżę Wam jeszcze jedną, stosunkowo mało znaną. Dieta garstkowa, choć założenia ma dobre, dla wielu osób może wydać się zbyt restrykcyjna i trudna do przestrzegania. Dlaczego? Z jednego ważnego powodu. Zakłada, że zjadać będziemy nie więcej, niż tyle, ile zmieści się w naszej dłoni.

Dieta garstkowa zakłada, że przejadanie się jest złe. I słusznie. Spożywanie większej ilości posiłków niż potrzebujemy w rzeczywistości, nikomu nie służy. Jednak ograniczanie się do ilości pokarmu, która mieści się w naszej dłoni? Czy to możliwe?

Skąd swój początek wzięła dieta garstkowa?

Za twórczynię tej diety powszechnie uważa się dr n. med. Annę Lewitt, polską dietetyczkę i trenera żywienia. Jest ona autorką książki “Dieta garstkowa. 140 przepisów na zdrowie”. Niektórzy donoszą jednak, że Anna Lewitt jedynie odświeżyła dietę, a w rzeczywistości stworzył ją trener znanej aktorki Halle Berry, która od jakiegoś czasu walczy z cukrzycą.

Jaki jest cel diety?

Jak każda dieta, tak i dieta garstkowa musi prowadzić do jakiegoś określonego efektu, jaki chcemy uzyskać. Jaki inaczej byłby cel jej stosowania? W tym przypadku chodzi przede wszystkim o utrzymanie smukłej sylwetki oraz oczyszczenie organizmu z toksyn i innych szkodliwych substancji. Osoby, które ograniczą wielkość posiłków i spożywać będą nie więcej, niż zmieści się na dłoni, mogą też liczyć na zrzucenie zbędnych kilogramów.

Założenia diety

Najważniejszym założeniem jest, by spożywać niewielkie posiłki, ale za to często. Przynajmniej 5 posiłków dziennie spożywanych regularnie, co ok. 3 godziny. Jak wskazuje Anna Lewitt, organizm zdrowego człowieka nie jest w stanie jednorazowo przyswoić dużych porcji jedzenia. W przypadku kobiet jest to zaledwie 400 kcal, a w przypadku mężczyzn ok. 600 kcal. Jeśli jemy więcej, energia zawarta w posiłkach zacznie się magazynować w postaci tkanki tłuszczowej.

Co wolno jeść, a czego lepiej unikać?

Dieta garstkowa, jak każda dieta, ma swoje założenia co do zalecanych produktów. Zgodnie z zaleceniami jej twórczyni należy wybierać produkty pełnoziarniste, jak najmniej przetworzone, jeść dużo owoców i warzyw (najlepiej surowych), jeśli gotować warzywa to tylko na parze i spożywać chude mięso.

Będąc na tej diecie, nie wolno natomiast pić alkoholu i spożywać słodyczy oraz słodzonych napojów. Unikać należy również nadmiaru soli i potraw smażonych w głębokim tłuszczu.

Spojrzenie chłodnym okiem

Dieta garstkowa ma zarówno wady, jak i zalety. Do tych pierwszych należy przede wszystkim fakt, że nie bierze pod uwagę tego, że każdy z nas ma nieco inną przemianę materii i zapotrzebowanie na energię oraz składniki odżywcze. Niewątpliwą zaletą natomiast jest to, że wprowadza zdrowe nawyki żywieniowe. Nakłania do jedzenia dużej ilości warzyw i owoców, produktów nieprzetworzonych, a także zachowania umiaru w jedzeniu i regularnego spożywania posiłków.

Dieta garstkowa u wielu osób budzi duże kontrowersje. Nie namawiam do jej stosowania, ale też nie zniechęcam. Uważam, że każdy powinien wybrać taki sposób odżywiania, jaki najbardziej mu odpowiada.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge