Daleka podróż i jet lag

0
109
daleka podróż i jet lag

Daleka podróż nie zawsze pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Mowa tu nie tylko o zwykłym zmęczeniu, ale zjawisku określanym jako jet lag. Zespół nagłej zmiany strefy czasowej, jak w języku polskim określany jest ten syndrom, pojawia się w trakcie podróży związanej ze zmianą strefy czasowej. Dolegliwości najsilniej odczuwają osoby, które podróżują w kierunku wschód-zachód. Trudności związane z takimi podróżami są tym silniejsze, im więcej stref czasowych przekroczymy.

Chronobiologia to nauka zajmująca się rytmami biologicznymi organizmów. Jak się okazuje, są one uzależnione od czynników zewnętrznych, takich jak obrót Ziemi wokół własnej osi (sekwencja dnia i nocy) oraz zmiany pór roku. Zaburzenie tych rytmów na skutek zmiany naturalnej sekwencji, do której przyzwyczajony jest nasz organizm, powoduje rozmaite dolegliwości. Radzenie sobie z nimi bywa niekiedy bardzo trudne. Daleka podróż w kierunku wschód-zachód może wiązać się z bezsennością, zawrotami głowy, dezorientacją oraz ogólnym zmęczeniem organizmu. Jak wykazały obserwacje, najtrudniej znosimy podróże w kierunku wschodnim, a więc takie, które skracają dobę. Te, które dobę wydłużają (w kierunku zachodnim), powodują znacznie mniej dolegliwości.

Podstawy biochemiczne zespołu nagłej zmiany strefy czasowej

Czym powodowany jest jet lag? Jak wykazały badania, zaburzenia dobowych rytmów na skutek przekraczania stref czasowych, czego często wymaga daleka podróż, wynikają z zaburzeń homeostazy organizmu. Zdolność utrzymywania stałych parametrów w jego wnętrzu zostaje zachwiana, co skutkuje pojawieniem się dolegliwości określanych ogólnym pojęciem jet lag syndrom.

Daleka podróż w kierunku równoleżnikowym prowadzi do zaburzeń procesów fizjologicznych, które zależne są od rytmu okołodobowego, a więc snu i czuwania, motoryki przewodu pokarmowego i przemiany materii, jak również dobowego rytmu wydzielania hormonów, zwłaszcza melatoniny (określanej jako hormon snu) oraz kortyzolu (hormon stresu, przyczyną jego nadmiernego wytwarzania jest między innymi niedobór snu i jego zaburzenia).

Jak walczyć z jet lag

Choć całkowite wyeliminowanie dolegliwości, jakie niesie ze sobą daleka podróż, nie jest możliwe, to można próbować łagodzić jej wpływ na nasz organizm. Wśród najczęściej wymienianych dolegliwości jet lag należy wymienić: złe samopoczucie, dezorientację, zaburzenia snu, ból głowy, senność, dekoncentrację, zaburzenia ze strony układu pokarmowego, brak apetytu.

Sposoby radzenia sobie z jet lag mogą być różne. Najskuteczniejsze będą te, które wypracujemy samodzielnie jako najefektywniejsze na naszego organizmu. Warto skorzystać też z porad stewardess i pilotów, dla których daleka podróż to dzień powszedni.

Dla osób, które często odbywają takie podróże, szczególnie ważna jest zdrowa dieta bogata w warzywa i owoce oraz aktywność fizyczna, która podnosi ogólną wytrzymałość organizmu. Ważna jest też odpowiednia dawka snu przed wyjazdem i nawadnianie organizmu w jego trakcie. Wiele osób sugeruje też, że po przylocie na miejsce, warto jak najszybciej dostosować organizację własnych zajęć do czasu miejscowego. Jeśli jednak daleka podróż służbowa ma potrwać zaledwie 2 – 3 dni, lepiej pozostać przy rytmie dobowym strefy, z której przylecieliśmy. Wtedy dolegliwości związane z podróżą będą mniej dokuczliwe po powrocie.

Dolegliwości związane z jet lag można zniwelować przyjmowaniem melatoniny. Tu jednak zalecam ostrożność i wcześniejszy kontakt z lekarzem.

Sposób radzenia sobie z jet lag zależy w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji organizmu. Niektórym osobom przychodzi to łatwiej, innym trudniej. Udowodniono, że daleka podróż zdecydowanie mniej stresująca będzie dla osób, którym nie przeszkadzają zmiany w rytmie dnia.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge