Jestem copywriterem. Buduję swoje portfolio!

0
139

Copywriter już dawno przestał być osobą, która tylko i wyłącznie pisze. Pisać bowiem może każdy. Wystarczy komputer, sprawne ręce i trochę pomysłu, by zasiąść i stworzyć tekst. Czy jednak jakikolwiek tekst to realizacja wychodząca spod rąk copywritera? Z pewnością nie. Copywriting, choć oczywiście bazuje na czynności pisania, to jednak po tym pojęciem, jak i całą branżą, kryją się rozmaite realizacje.

Teksty spełniające odmienne funkcje i wyglądające w zupełnie inny sposób. W zależności od tego, gdzie mają trafić, których odbiorców mają interesować i jakie reakcje powinny wywoływać. Opanowanie tych umiejętności to nie wszystko. By przekonać potencjalnego pracodawcę bądź klienta do swoich możliwości, przydatne, a właściwie konieczne, staje się portfolio. I dziś o nim słów kilka.

CV czy przykładowe realizacje?

Generalnie copywriting nie wymaga od nas żadnego wykształcenia kierunkowego, ukończonych kursów czy spełniania, jakichś wyjątkowych wymagań. Czysto teoretycznie. Praktyka pokazuje, że mamy do czynienia z wymagającym rynkiem, dużą konkurencją i potrzebami, na które musimy umieć odpowiadać. Zatem swoje umiejętności prezentować poprzez doświadczenie wskazane w CV czy może bogate portfolio z rozmaitymi tekstami?

Wszystko zależy od tego, jakie wymagania stawia nam klient bądź potencjalny pracodawca. Copywriter może wykazać swoje doświadczenie wpisując miejsca pracy, rodzaj wykonywanych realizacji czy poszczególne funkcje, jakie spełniał i dalej spełnia w danej firmie. Niekiedy wymagane jest tylko CV, innym razem wystarczą przykładowe realizacje. Są i tacy, którzy chcą poznać obydwa dokumenty i na tej podstawie oceniają nasze możliwości.

Trudny orzech do zgryzienia

Na czym skupić swoją uwagę, skoro wymagania bywają odmienne? Najlepiej na jednym i drugim. Dobre CV zawsze się przydaje. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie wymagane bądź kiedy przyjdzie nam pomysł, by zmienić branżę. A może zamiast być wolnym strzelcem zapragniemy stabilnego etatu? Wtedy CV jest konieczne, jako jeden z dokumentów niezbędnych podczas zatrudniania. Warto więc aktualizować je, gdy tego wymaga. Postawić na dopracowanie, bo w całej masie dokumentów aplikacyjnych potrzeba czegoś, co przyciągnie uwagę.

Przykładowe realizacje potrzebne są niemal zawsze. Wciąż zdarza się, że druga strona rekrutuje i wybiera na podstawie próbnych zadań, w tym tekstów na zadany temat. To o tyle zrozumiałe, że czując polot do konkretnej tematyki i potrafiąc zainteresować słowem pisanym w ściśle konkretnym kierunku, niekoniecznie poradzimy sobie z zadaniem o skrajnie odmiennej funkcji, tematyce i wymaganiach. Przykładowe prace mimo wszystko stanowią jednak podstawę do oceny naszych umiejętności. Mogą znacząco pomóc. Nam, ale i potencjalnemu pracodawcy bądź klientowi.

Dokumenty i teksty pod ręką

Dobrze jest poświęcić czas na uporządkowanie swoich tekstów i wybór tych najlepszych, właśnie do portfolio. Umieszczenie w nich linków do tekstów opublikowanych, jak i skorzystanie z tych realizacji, które być może z jakiegoś powodu nie zostały w żaden sposób wykorzystane. A na koniec, a właściwie sam początek – dopracowane CV. Przyciągajmy porządnie opracowanymi dokumentami aplikacyjnymi, dzięki którym wymarzona kariera stoi przed nami otworem.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge