Chemia spożywcza, czyli czego warto unikać

0
142
Chemia spożywcza, czyli czego warto unikać

Jesteś tym, co jesz – głosi stare porzekadło. Proponuję zatem otworzyć lodówkę i sprawdzić, co się w niej znajduje. Czy chemia spożywcza występuje w większości naszych produktów? Na ilu etykietach znalazłeś informacje o konserwantach, emulgatorach, przeciwutleniaczach i barwnikach?

Jak wskazują badania, człowiek w ciągu roku zjada średnio 2 kg związków, które ogólnie określa się jako chemia spożywcza. Są to różnego rodzaju barwniki, konserwanty, stabilizatory, polepszacze smaku itp. Wiele osób zdaje się w ogóle nie być świadomych, co spożywa razem z dostępną w sklepach, przetworzoną żywnością; inni wnikliwie czytają etykiety, nie do końca tak naprawdę rozumiejąc, co na nich napisano. Tymczasem mówi się, jeśli chcesz pokonać wroga, musisz go dobrze poznać. Proponuję zatem dowiedzieć się dokładnie, czym jest chemia spożywcza dodawana do naszej żywności.

Chemia spożywcza  i jej przeznaczenie

Zadaniem chemicznych dodatków wprowadzanych do żywności jest nadanie jej atrakcyjnego wyglądu, polepszenie smaku, wydłużenie okresu przydatności do spożycia. Zasadniczo chodzi o to, żeby produkt wyglądał i smakował lepiej oraz dłużej zachował świeżość, czyli dochodząc do meritum, lepiej się sprzedawał.

Niektóre związki chemii spożywczej pozostają bez wpływu na nasze zdrowie, inne mogą powodować alergie pokarmowe, astmę, migrenę, zapalenie skóry. Kumulowane związki mogą także prowadzić do wzrostu substancji toksycznych w organizmie.

Choć dokładny długoterminowy wpływ chemii spożywczej na ludzki organizm nie został jeszcze poznany, już dziś otwarcie mówi się, że wzrost zachorowalności na choroby cywilizacyjne może wynikać ze spożywania wysoko przetworzonej, zawierającej związki chemiczne żywności.

Czy chemia zawsze szkodzi?

Nie wszystkie substancje zaliczane do chemii spożywczej są szkodliwe. Jedne nie szkodzą wcale, inne dopiero wtedy, gdy skumulują się w organizmie. Są i takie, które zmieniają swoje właściwości pod wpływem innej substancji i wtedy zaznaczają swój negatywny wpływ na organizm.

Tak czy inaczej, warto wiedzieć, że wśród substancji oznaczonych symbolem E mogą znaleźć i te, mające dobroczynny wpływ na organizm. Przykładowo E300 to kwas askorbinowy, czyli znana wszystkim witamina C.

Czego zatem należy unikać?

Oto lista najbardziej szkodliwych substancji.

Grupa E100 – barwniki

  • E 102 tartrazyna
  • E 104 żółcień chinolinowa
  • E 110 żółć pomarańczowa
  • E 122 azorubina
  • E 123 amarant
  • E 124 czerwień koszenilowa
  • E 127 erytrozyna
  • E 131 błękit patentowy
  • E 132 indygotyn
  • E 142 zieleń
  • E 150a – E150d karmel
  • E 151 czerń brylantowa
  • E 173 aluminium
  • E 180 litorlubina

Grupa E200 – konserwanty

  • E 210 kwas benzoesowy oraz benzoesany (E211, E 212, E213)
  • E 214 ester etylowy kwasu p-hydroksybenzoesowego
  • E 220 dwutlenek siarki i siarczany (E221, E222, E223, E224, E226, E227, E228)
  • E 230 bifenyl, E 231 ortofenylofenol, E 232 ortofenylofenolan sodu
  • E 249 azotyn III potasu E 249 i E 250 azotyn III sodu
  • E 251 azotan V sodu i E 252 azotan V potas

Grupa E300 – przeciwutleniacze

  • E 310 galusan propyl, E 311 galusan oktylu, E 312 galusan dodecylu
  • E 320 BHA, E 321 BH
    E 335 winiany sodu, E 336 winiany potasu

Grupa E400 – emulgatory

  • E 400 kwas alginowy
  • E 407 karagen
  • E 450 difosforany
  • E461 Metyloceluloza

Grupa E600 – polepszacze smaku

  • E621 glutaminian sodu MSG
  • E622 glutaminian potasu
  • E631 inozydian sodu

Oprócz tego są jeszcze związki zastępujące cukier. To aspartam (E951) i sacharyna (E954).

Choć lista jest długa i trudno będzie zapamiętać wszystkie związki, warto mieć na uwadze to, by ich unikać. Chemia spożywcza spożywanie w znacznych ilościach może mieć bardzo negatywny wpływ na organizm.

 
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge